כיצד הורים יכולים להשתפר
זהו אינטראקציות בעייתיות- שימו לב מה מאפיין את אירועים שמוציא אתכם ואת ילדכם מאיזון. אם היציאה מדלת הבית בבוקר לבית הספר היא תמיד שדה קרב, מומלץ להיערך לכך יום קודם, בהכנת בגדים ותיק, אן לקום מעט קודם.
צור עקביות-בקרב ילדים צעירים יותר זה עוזר ליצור רוטינה עם ידע ברור מנה בא אחרי מה, כמובן שעידוד וחיזוק על הצלחות כשהילד חוצה את השלבים.
התחשב בטריגרים-המודעות להקשר של ההתנהגות המפריע או התקף הזעם מסייעת לתגובה רגועה ומווסתת יותר. כשאנחנו מזהים שהילד חסר שקט, או עייף מידי, זה עוזר להרגיע את התגובות שלנו.
הבנה וסבלות- חשוב להורים להבין ולהכיר את היכולות של ילדיהם, מכיוון שזה מוביל לסבלנות גדולה יותר. למשל ילד עם רגישות סנסורים לבד מסוים או מגע בעור, אין עניין להתעקש על חולצה שלא נעימה לו. חצי מהבעיה היא הדרך בא אנו מגיבים.
ניהול זמן- הניסיון לעשות הרבה דברים ולהספיק עוד משימות יוצר סטרס. הזמן לטפל בחשבונות הבית אינו יחד עם עזרה בשעורי הבית. אם אתה כל כולך עם הילד הסבירות שיהיה התקף זעם יורד.
ספור עד 10- המלצה תמיד יעילה היא קח הפסקה ותנשום עמוק. חשוב לדעת שכשאתה עומד לאבד שליטה, כדאי שתיקח צעד החוצה מהמצב, אפילו צא מהחדר אם זה לא מסכן את הילד.
הורה שאומר לילד שהוא לוקח פסק זמן מהווה דוגמה לוויסות רגשי יעיל.
התנתק- להתעלם באופן פעיל מהפרעת התנהגות של הילד זאת אסטרטגיה נוספת למניעת התפרצות צעקות של ההורה. אם אתה מתרחק כדי לארגן את המחשבות שלך ואופן הפעולה לא תצא משליטה(כמובן לא במצבים שהילד אגרסיבי או הרסני). כשאתה מגיב באופן חיובי לפעולות רצויות, ההורה מחזק את הרצוי ולא את הלא רצוי. בנוסף שאת המאפשר לילד להירגע לבד ללא ההתערבות זה עוזר לו להתמודד עם תסכול.
למד לשחרר ומתי לצחוק ולשחרר- יחד עם הבלגה בא היכולת להוריד עומס על ידי הומור. אם החטיף נשפך על הרצפה, במקום לצעוק אתה יכול לומר שהרצפה כבר אכלה היום, אנחנו לא רוצים שתשמין בוא ננקה יחד.
חפש תמיכה- דאג שיהיה לך ההורה רשת תמיכה, של חברים ובני משפחה. העזר בהם במיוחד בימים קשים שאתה לחוץ ועצבני ולא יכול להרגיע את עצמך. בקש גיבוי. חשוב שההורים ירגישו שהם לא לבד.
שמור לעצמך רגשות קשים- חשוב לשתף את הילד במה שעובר עלייך בהתאם לגיל הילד ולשלב ההתפתחותי שלו. אם תעמיס עליו את קשייך בעבודה או בזוגיות זה עלול להחמיר את המצוקה שלו. אחרי שאתה נרגע אתה יכל להוות דוגמה לכיצד לדבר על רגשות. למשל צעקתי עלייך בגלל יום עמוס בעבודה וכעסים מהעבודה, הטעות שעשית לא מצדיקה את הצעקות. אני עכשיו רגוע ומתנצל.
אם ההתמודדות אם ילד נפיץ בבית קשה תארו לעצמכם איך זה נראה בבית הספר.
ההתמודדות עם התקפי זעם בבית הספר
כעשר אחוז מאוכלוסיית בית הספר הם ילדים המתמודדים עם בעיה נפשית. בכיתה ממוצעת יש סיכוי טוב ששניים או שלושה תלמידים מתמודדים עם לחץ פסיכולוגי רציני הקשור לעוני, אלימות בבית, התעללות והזנחה, טראומה, או בעיה פסיכיאטרית. ילדים אלו מציגים אתגר משמעותי לאנשי החינוך.
קשייהם הנפשיים מקשים עליהם לווסת את רגשותיהם ולהתרכז בלמידה. לעתים קרובות חסר להם את המיומנויות הבסיסיות לוויסות התנהגות ולעתים אף להיות מודעים לתוצאות של מעשיהם. הם עשויים להיות חסרי גמישות ובעלי התקפי כעס ללא סיבה נראית לעין- מפריעים לשיגרת הכיתה באופן יומיומי. הם יכולים להיות לא מעורבים חברתית או ישנוניים או חסרי שקט. הם יכולים להתריס כנגד אנשי הצוות בבית הספר ולהתווכח ללא הפסק. הם התלמידים שגורמים לאנשי החינוך להיות טרודים בהם גם אחרי שעות בית הספר, וכאלה שהמורים לא רוצים בכיתה שלהם.
צוות בית הספר כיום נמצא תחת לחץ גדול להראות התקדמות בהישגים כל שנה. אך הם מוגבלים. ילד בעל קשיים בודד יכול להפוך שיעור שלם לכזה שלא ניתן ללמד בו. ישנם סקרים המצביעים על כך שהתמודדות עם תלמידים עם בעיות פסיכולוגיות הוא הדבר הבעייתי ביותר עבור מורים.
הניסיון בהדרכה של צוותי מורים מלמד שבכדי להיות יעיל ולעזור לכל תלמיד למצות את הפוטנציאל שלו, המורים זקוקים לגישה חדשה בכדי להבין באופן בהיר מה מניע את התנהגות התלמיד. המורים צריכים גם ללמוד מגוון אסטרטגיות המאפשרות להם להתערב באופן יעיל עוד לפני שהמצב מחמיר.
הבנה של המושגים הבאים עוזרת למורים כיצד להתערב יותר טוב עם ילדים בעלי בעיות ההתנהגות:
התנהגות לא נאותה היא סימפטום
אם הילד מציג התנהגות בעייתית של אי התפתחות של מיומנות. כשהילד מתפוצץ או מתנהג את מה שהוא מרגיש, זה הוא סימן שהוא תקוע ולא יכול להתמודד עם הסיטואציה. חלק מהמקרים מדובר לרגישות יתר ללחץ וישלו תגובת יתר לתגובת הילחם או ברח. במקרים אחרים, יש מצב של העדר מיומנויות חברתיות שנזקקות בכדי לנווט בתוך האינטראקציות עם בני הגיל, הגמישות הנדרשת כאשר המורה מבקש או נותן מטלה או משמעת, או הצורך לוויסות עצמי מול משימה מעוררת חרדה.
התנהגות היא תקשורת
למרות שהתנהגות תלמידים יכולה להיות מוזרה או מפריעה, היא נועדה בכדי לפתור קושי או צורך. חשוב לקחת רגע ולחשוב ולהשתהות על מה התלמיד מנסה לתקשר ומה התפקיד או הכוונה, של ההתנהגות. בעזרת תרגול, מורים יכולים ללמוד לעצור ולהקשיב למסר שההתנהגות מעבירה, להבין את הצופן של ההתנהגות, ולהגיב באופן יעיל.
התנהגות כפונקציה
התנהגות היא תמיד עם מטרה ולעולם לא מקרית. בני אדם לא יחזרו על התנהגות אם הם לא מקבלים משהוא ממנה. בדרך כלל התגובה של האחרים להתנהגות מתדלקות את המשכה. התבכיינות עשויה לעבוד בכדי לקבל את תשומת לב המורה, כמו גם קללות. אם לתלמיד יש באופן חוזר התקפי זעם, בכל פעם מוצאים אותו מהכיתה, הוא לומד שהתקף כעס עוזר לו לברוח מהמצב שקשה לו בשיעור. על המורים ראשית להבין מה התלמיד מקבל מההתנהגות הלא נאותה, בכדי למצוא דרכים שונות להגיב ולא ליפול למלכודת של חיזוק ההתנהגות.
התנהגות מתרחשת בדפוסים
כשמורים מרגישים שהם ניסו הכול עם התלמיד ועדיין ההתנהגות הלא מתאימה מתרחשת, הצעד הבא הוא לחקור אותה באופן סיסטמתי. המפתח להתקדמות הוא לחפש דפוס. זה יכול להיות קשור לזמן ביום (ההתפרצות מתרחשת תמיד לפני הפסקת האוכל), פעילות (הוא תמיד מבקש לצאת לשירותים שמתחיל שיעור מתמטיקה), אנשים (הוא מצליח יותר להשתתף בשיעור שמלמד מורה מסוים) וגורמים רבים אחרים. ברגע שמתגלה הדפוס, התפקיד או הכוונה של ההתנהגות מתגלה: הי הוא מסרב לדבר בכל פעם שנכנס מבוגר לא מוכר לכיתה. לכל התנהגות יש סימנים מקדימים, מעין משתנים סביבתיים המופעים לפני ההתנהגות הלא רצויה, ואת התגובות הידועות מראש של המורים והתלמידים האחרים. כשמנסים להבין התנהגות המורים צריכים להבין את הדקויות הללו. זה מה שמעודד את ההתנהגות ומאפשר לה להמשיך.